Veilig betalen met...

Bikosan vervanger van Bocasan

Bocasan van Oral-B is nu al een tijdje uit de handel, wij komen met Bikosan. Dezelfde werking en formule. Bikosan heeft een ontsmettende en reinigende werking. Het doodt vele soorten bacterië…

Lees meer →

In de krant!

Drogisterij Bik ontvangt predikaat Hofleverancier!   17 mei 2010; Aan het eind van de middag mocht de heer Bik het predikaat Hofleverancier ontvangen uit handen van de Commissaris van de Konin…

Lees meer →

Nieuwsbrief

Blijf nu op de hoogte van het laatste nieuws en producten met de nieuwsbrief van Bik & Bik Online.

Vitamine K2 (menaquinon-7) + D3 drog Bik

Productcode: vi301009

Vitamines K2 en D3 vervullen sleutelpositie bij stevige botten, gezond hart en schone bloedvaten

Maar al te graag publiceren gerenommeerde wetenschappelijke tijdschriften veelbelovende onderzoeken.
Die, als ze kloppen, al gauw het predikaat 'sensationeel' of 'een doorbraak' opgeplakt krijgen.
Het is dan ook bijzonder zuur, als een dergelijk en gedegen onderzoek door diezelfde bladen genegeerd wordt omdat de fraaie resultaten te mooi zouden zijn om waar te zijn, rieken naar 'methodologische fouten' of zelfs 'fraude'.
Gelukkig durfde één tijdschrift, het Journal of Nutrition, dat bekend staat om het plaatsen van riskante studies, het wél aan om het opzienbarende onderzoek van dr. Marianne Geleijnse van de afdeling Humane Voeding van de Universiteit Wageningen te publiceren.
Geleijnse's studie behelsde een 10-jarig onderzoek, waarbij ze de gegevens analyseerde van maar liefst 5.000 personen en dat een verband aantoonde tussen arterio sclerose (aderverkalking) en hartaanvallen enerzijds en de vitamines K2 en D3 anderzijds.

Kans op hartaanval en aderverkalking verkleind
In onze voeding komen twee soorten vitamine K voor: de K1 die we vooral vinden in plantaardige oliën en groene bladgroenten en de K2-variant die vooral in producten aanwezig is die door bacteriën zijn gefermenteerd.
K2 zit dan ook met name in kaas, yoghurt, kwark en het Japans gerecht op sojabasis, natta.
Voor wat betreft de K1 leverde het onderzoek geen noemenswaardige feiten op: bij K2 daarentegen des te méér.
Zo bleek dat mensen die véél vitamine K2 consumeerden de helft minder kans hadden op een hartaanval of serieuze aderverkalking.
Dr. Geleijnse vindt bewezen dat de beschermende werking door een flinke inname van K2 ongeveer even hoog is als die bij het bekende dagelijkse glaasje rode wijn..
Het gerucht gaat overigens dat eenzelfde soort onderzoeken elders dezelfde resultaten te zien hebben gegeven.
Vreemd aan de resultaten is het feit dat kaas bekend staat als een bron van verzadigde vetten: een hoge consumptie hiervan zou volgens de statistieken samengaan met méér hartaanvallen.
Toch gaven de statistieken dit verband niet aan.
De reden daarvan zou kunnen zijn dat vitamine K2 de negatieve effecten van deze vetten compenseert.

Dikkere botten op belangrijke plaatsen
Opvallend is eveneens de sleutelrol die vitamine K2 (met de werkzame stof menaquinon-7) speelt bij het behoud van een sterk bottenstelsel.
De resultaten van een onderzoek aan de Maastrichtse Universiteit o.l.v. Professor Vermeer, een expert op het vlak van vitamine K2, zijn in april 2008 al gepubliceerd in het gezaghebbende medische tijdschrift 'Blood and Osteoporosis International'.
Weliswaar was al langer bekend dat vitamine K2 een positief effect heeft op onze botten, maar hoe e.e.a. nu precies werkt, was tot onlangs onbekend.
Een onderzoek onder 350 vrouwen die de overgang al gepasseerd waren, verraste wetenschappers met het feit dat bij de consumptie van vitamine K2 de botten op kritieke plaatsen - zoals bijvoorbeeld het heupgewricht - dikker werden.
Met als gevolg dat deze botten minder snel braken.
Bij de controlegroep, die een placebo te slikken kreeg, nam de botsterkte juist af met ca.1½% per jaar.

Vitamine K is een in vet oplosbare vitamine. In tegenstelling tot bijvoorbeeld vitamine C is hij tamelijk onbekend, doch allesbehalve onbelangrijk.
Die onbekendheid is waarschijnlijk te wijten aan het feit dat een tekort aan deze vitamine nauwelijks voorkomt.
Vitamine K is van belang voor zowel de bloedstolling als de botstofwisseling.
Zo toonde een onderzoek bij jonge kuikens aan dat zij, die vetvrij voer voorgezet kregen, spontaan begonnen te bloeden.
Die bloedingen waren niet te stelpen. Pas toen de dieren groene bladgroenten (en dus mét vitamine K) te eten kregen, hielden de bloedingen op.
Om deze reden zien we dan ook dat baby's tot drie maanden extra vitamine K toegediend krijgen.
Hun moeders hebben ze té weinig van deze vitamine meegegeven, omdat hij de placenta niet kan passeren.
Bovendien zijn baby's, in tegenstelling tot wat oudere kinderen en volwassenen, niet in staat om deze vitamine zelf al aan te maken.
Daarnaast is er voor deze vitamine een belangrijke taak weggelegd die verband houdt met de productie van eiwitten die de stolling van het bloed bevorderen.
Maar er worden eveneens stoffen aangemaakt die de stolling afremmen.
Zo wordt voorkómen dat de bloedvaten niet verstopt raken.
Met andere woorden: we hebben vitamine K2 nodig om het evenwicht tussen beide mechanismen te bewaren!
Vitamine K wordt overigens in de dikke darm aangemaakt.
Doch de hoeveelheden zijn doorgaans te gering om effect te hebben.
Daarom is aanvulling vanuit de voeding of via een voedingssupplement noodzakelijk.

Vitamine D3 écht nodig voor sterke, gezonde botten
Hoewel er heel veel bekend is over vitamines, zijn wetenschappers het er nog steeds niet over eens of vitamine D3 nu wel of niet als een echte vitamine beschouwd moet worden.
Hieraan ten grondslag ligt het gegeven dat enerzijds het lichaam in staat is om onder invloed van zonlicht vitamine D3 aan te maken, terwijl anderzijds de werking van deze vitamine vergeleken kan worden met die van hormonen …
In het kader van dit leaflet houden we het er op, dat vitamine D3 wel degelijk een vitamine is, belangrijk voor sterke botten.
Daarnaast bevordert hij de opname van mineralen als fosfor en, vooral, calcium in het lichaam.
Voorts speelt hij een grote rol bij het in stand houden van een goede weerstand en een prima werking van de spieren.
Vitamine D3 wordt gemaakt van (de voorlopers van) cholesterol.
Dit wordt naar de huid getransporteerd.
De straling van ultraviolet licht zet de cholesterolvervolgens om in vitamine D3.
Het is dan ook belangrijk om flink wat tijd door te brengen in de buitenlucht.
Maar ook voedingsmiddelen van dierlijke herkomst zijn leverancier van vitamine D3, hoewel de hoeveelheden daarin - m.u.v. vette vissoorten - maar beperkt zijn.
Wilt u er echt zeker van zijn voldoende vitamine D3 binnen te krijgen, dan is het aan te bevelen om dagelijks een voedingssupplement met deze vitamine als component in te nemen.
Per dag hebben we, volgens de Gezondheidsraad, als volwassenen ca. 2½ microgram van deze vitamine nodig.
Daarbij wordt er van uitgegaan dat handen en gezicht tenminste een kwartier per dag aan zonlicht worden blootgesteld.
Mensen met een donkere huid - het aantal uren zonneschijn op onze breedtegraad is niet voldoende om in een donkere huid genoeg vitamine D3 aan te maken - worden aangeraden om dagelijks ca. 5 microgram vitamine D3 in te nemen.
Dit geldt eveneens voor 50-plussers. In ons land ligt de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid eveneens op 5 microgram per dag.

De gevolgen van een tekort/teveel aan vitamine D3
We zagen al dat vitamine D3 de opname van calcium en de opbouw van de botten bevordert.
Dit proces vertraagt echter indien vitamine D3 ontbreekt. Met als gevolg dat rachitis (Engelse ziekte) bij kinderen en osteomalacie (botverweking) bij volwassenen op de loer liggen..
Bovendien kan een tekort aan vitamine D3 osteoporose of botontkalking veroorzaken. Een ziekte die op latere leeftijd optreedt en vooral vrouwen treft.
Nemen we langdurig een té hoge dosis vitamine D3 in, dan kan schade ontstaan aan hart, nieren en bloedvaten.
Maar ook slaperigheid, verminderde eetlust, verstopping (obstipatie) en misselijkheid komen voor.
Overigens zien we deze nadelige effecten maar zelden optreden.

Voedingssupplementen
Bekend met deze gegevens, ontwikkelde de Fyto-industrie voedingssupplementen die een combinatie te zien geven van de vitamines K2 en D3.
Reden: deze vitamines vullen elkaar uitstekend aan en zorgen voor een gezond hart, sterke botten en schone, soepele gewrichten.
Deze producten zijn doorgaans in capsules verkrijgbaar en kunnen gewoon met water ingenomen worden.
Let u er bij de aanschaf wél op dat het product voldoende werkzame stoffen (i.c. vitamine K2, 45 µg en/of vitamine D3, 5µg) bevat.

Sluiten ↑

Toon meer ↓

€19,99 Verzendkosten vanaf €3,99

Wist u dat?

Vitamine K. Hoe belangrijk is die eigenlijk?

Vitamine K is een relatief onbekende vitamine. Ons lichaam heeft vitamine K nodig voor een goede bloedstolling. Recente inzichten tonen aan dat vitamine K meerdere belangrijke functies heeft in het…

Lees meer →

Laatst bekeken

Bik & Bik

Bik & Bik Online is ontstaan uit een unieke samenwerking van P.J. Bik van Drogisterij Bik uit Leiden en G.J. Bik van Drogisterij de Tulp uit Haarlem. In 2012 is de winkel in Haarlem opgeheven en werkt Bik & Bik uitsluitend vanuit Leiden.

Contact

Bik-Bik VOF
Doezastraat 4
2311 HB Leiden
Nedeland

+31-71-5137420

 

 

Bik & Bik drogisterij | © Copyright 2009 - 2012 | Alle Rechten Voorbehouden | Verkoopvoorwaarden Design Webwinkelsoftware